Prvi kompilacijski album Supervala izlazi 22.5. na vinilu te na svim streaming servisima, a obilježit ćemo ga promocijom u Grif baru. Fana Durlen, polaznica radionice glazbenog novinarstva, tim je povodom razgovarala s članovima Slow Cureda i Štekera.

Deset mladih autorskih bendova koji su s producentom Srđanom Sekulovićem Skansijem imali priliku snimiti jednu pjesmu za album, svojim je glasovima izabrala publika nakon prošlogodišnjeg, četvrtog Superval festivala. Uoči izlaska albuma na kojem sudjeluju, našla sam se s dečkima iz Slow Cureda i Štekera.

Slow Cured je alternativno eksperimentalni rock bend čiji se članovi: vokalistica Katarina Stanić, vokalist i gitarist Filip Radaljac, basist Jakov Damjanović, klavijaturist Stjepan Nemec i bubnjar Bruno Petanović trude dobiti „…taj neki moderan zvuk u kojem se mogu čuti i funk i jazz i metal i koji je drukčiji od onog što se već godinama fura, pogotovo u indie krugovima.“

Njihovim kolegama iz Štekera: Emi Komušar na basu, Lani Rebrini na bubnjevima, pratećem vokalistu Zvonimiru Baliću na lead gitari i vokalistu Bruni Zveru na ritam gitari „…glazbeni se interesi kose, ali ne prkose.“ Ne vole se strogo žanrovski definirati jer sviraju sve što vole; bio to agresivniji punk ili ljubavna pjesma zbog čega ih u šali nazivam šareni Šteker.

S Jakovom i Štefom iz Slow Cureda našla sam se u jutarnjim satima u Melinu pa obojica naručuju dvije kave s mlijekom (ako ne shvaćate na što aludiram obavezno nastavite čitati, a ako vam je jasno onda vas ni ne moram nagovarati). S Brunom i Zvonimirom iz Štekera našla sam se u poslijepodnevnim satima u Krivom putu kada nam je svima bilo prekasno za kavu, ali ne i prerano za štogod drugo. S obzirom na to da je publika već imala priliku čuti oba benda na prijašnjim Superval festivalima, Slow Curedu je prošlogodišnji, drugi nastup bio posljednji, a Štekeru prvi, ali se njihovo ime našlo i na ovogodišnjem lineupu, razgovor započinjem pitanjem:

Što je (za vas) Superval?

Slow Cured: „Prvenstveno festival mladih bendova koji se u zadnjih godinu, godinu i pol počeo širiti s turnejama po Hrvatskoj i regiji. Genijalna inicijativa bez presedana koja pruža priliku mladim bendovima koje ostali labeli i klupski prostori ne shvaćaju ozbiljno i ne daju im da nastupaju jer su premladi i neiskusni. Superval je mladima bitan i zbog druženja. Nama je omogućio da uđemo u te krugove pa si sada međusobno pomažemo i učimo jedni od drugih.“

Šteker: „Superval prije svega nije natjecanje, dapače, promovira zajedništvo među glazbenicima. Karakteriziraju ga dobra atmosfera i mnoštvo bendova s kojima se lako sklapaju prijateljstva. U zadnje su vrijeme organizirane radionice, ostvarene regionalne glazbene suradnje i snimljen album!“

Spomenuvši Superval, razgovor nastavljamo komentirajući današnju scenu mladih bendova.

Slow Cured: „Raznovrsnost obilježava scenu mladih glazbenika. Pozitivno je što se danas više eksperimentira s glazbom. U rocku je, posebno, već puno toga iskorišteno pa dosta bendova spaja sve živo, od svakog rock benda po malo. Scena oko Supervala ima puno potencijala, ali istovremeno i prostora za napredak. Osnovnoškolci uglavnom sviraju covere i klasiku, ali čim dođu u srednju školu susreću se s jazzom, progresivnim rockom… Samo se treba svirat’, slušat’ dobru ziku i prenosit’ neku poruku. Peace and love, ha-ha-ha!“

Šteker: „Danas je na glazbenoj sceni više nego ikad prisutan pluralizam glazbenih smjerova. Ni bendovi ni publika se ne ograničavaju na jedan žanr. Glazba danas prosperira zbog lakoće stvaranja, snimanja i objavljivanja. Ne slažemo se s mišlju odraslih da je kvaliteta glazbe pala. Često se u potrazi za novom, kvalitetnom glazbom treba zagrepsti ispod površine na kojoj se vrte najpopularniji izvođači.“

Na Superval sceni oba su benda prepoznata i voljena zbog čega su se našli na kompilacijskom albumu pa se bacamo na tu temu.

Slow Cured: „Ovaj album pokazuje kakva smo priča. Na njemu će se moći naći ponešto za svakog. Kad će ga ekipa slušati, sigurno će im se sviđati barem jedna pjesma jer album obuhvaća svaki žanr u rocku.“

Šteker: „Ovaj je album upravo ono što Superval zagovara: zajedništvo i raznovrsnost. Raznolikosti u glazbi i općenito u ljudima sažima u jednu cjelinu. Ne smatramo, doduše, da je bend koji nije izabran za ploču manje kvalitetan i prigovaranja nekolicine publike oko izbora bendova suprotna su od onog što Superval i ovaj album zagovaraju. Mi smo se oformili radi Supervala, a sada sudjelujemo na albumu, on nas promovira i gura na sceni.“

Dečki komentiraju i objavljivanje albuma na vinilu, odnosno ploči.

Slow Cured: „Koncept je fora i cool. Pročitao sam da je prodaja ploča u svijetu 2022. bila najveća od 1980-ih. Bolje je slušati glazbu preko CD-a ili ploče jer si tada više fokusiran. Stavljaš ploču, pališ gramofon pa je prevrćeš. Paziš je zato što je skupa i zato što je nećeš ponovno lako pronaći. Danas smo i u glazbi konzumeristi: upališ Spotify, pokreneš album, a ako ti se ne sviđa prva pjesma ugasiš ga. Kad slušam ploču, album moram poslušati tri, četiri puta i tek onda prosuđujem sviđa li mi se ili ne. Zaboravili smo slušati glazbu na taj način. Danas se glazba češće sluša pasivno zbog nedostatka vremena, ali i volje i koncentracije. Doduše, stekli smo dojam da publika na Supervalovim koncertima skoncentrirano sluša glazbu, pogotovo nove bendove cijeneći kada je nešto glazbeno i tekstualno dobro napravljeno.“

Šteker: „Ploča je super format zato što je ne možeš preskočiti pa će ljudi htjeli ili ne, morati čuti sve bendove na njoj. Vinil može najduže nositi zvuk i na njemu je snimka najvjernija. Ima i romantike u slušanju ploča. Ona je svojevrsna memorabilija i lijepo je što će nešto ostati u povijesti pa će ljudi jednoga dana istražujući Superval, kao što mi danas istražujemo Novi val, moći poslušati ovu ploču. Zainteresiranima poručujemo da je njihov broj limitiran tako da ‘ko prvi njegova djevojka!“

Za album je Slow Cured odabrao snimiti Dvije kave s mlijekom, a Šteker Nudle u wc-u pa ih molim da mi opišu nastanak pjesama.

Slow Cured: „Za Dvije kave s mlijekom najzaslužniji je vokalist Filip. Pjesma je nastala na jednoj, dvije probe na koje je Filip došao s glavnim riffom na basu na koji se Štef nadovezao sa super dionicama na kljavama. Tu smo srž zatim svi u bendu zajedno razradili, a tekst je kao i inače napisao Filip.“

Šteker:Nudli u wc-u nastali su prema nezgodi bubnjarice Lane zbog koje je na sljedeću probu došla frustrirana, a mi smo o tome odlučili napraviti punk pjesmu. Promijenili smo rod jer je Bruno pjeva. Laninu smo priču probali što doslovnije pretvoriti u pjesmu, osim refrena, nažalost ničiji tata ne vozi BMW, to smo napisali samo za svrhu rime, čisti publicity stunt. Što gluplje to pamtljivije!“

Zašto ste za album odabrali snimiti baš tu pjesmu?

Slow Cured: „Za Dvije kave smo se odlučili zato što se svidjela i publici i nama. Tada je bila drukčija od ostatka naših pjesama. Traje tri i pol minute, ima radijsku formu pa je ujedno i jedna od naših najkomercijalnijih pjesama.“

Šteker: „Kad god bismo pričali s trećom osobom, bilo bi nam rečeno da su Nudli super i da bismo ih trebali češće svirati pa je odluka za album bila jednoglasna. Svi smo rekli: ‘Aj nek’ budu Nudli!’ Potrudili smo se pjesmu tehnički što ozbiljnije obraditi, a njezin tekst je zezancija, sam sebi svrha.“

Izabravši svoje pjesme, članovi bendova s instrumentima na leđima uputili su se uz brdo i stigavši u studio cijenjenog producenta Srđana Sekulovića Skansija snimili svoje izabranice. Dečki par mjeseci poslije uspijevaju dočarati tadašnju radnu atmosferu.

Slow Cured: „U Skansijev smo studio stigli nakon što smo u garažici s prijateljem Sredojom snimili pjesmu Dies irae. Snimivši par live takeova po potrebi smo nešto dodavali pa smo bez neke filozofije bili gotovi za tri sata. Za usporedbu snimanje Dvije kave u profesionalnom studiju trajalo je cijeli dan, a Sredojin uređaj s kojim smo snimali Dies irae veličine je dvije kartonske kutije za šuze, a Skansijeva analogna mixeta teška 800 kila veličine je 100 kutija, možda sam i malo rek’o. Veliki dio kreativnog procesa je u samom studiju: oduševiš se kad čuješ dobar take i zbog atmosfere te pukne da bi nešto mogao dodati, promijeniti… Osim što nam je udijelio mnogo korisnih savjeta, kod Skansija smo stekli dojam kako rade i snimaju veliki bendovi. Produciranje kojim se bavi mala je umjetnost, može lijepiti dijelove iz različitih takeova, pojačavati ili stišavati instrumente… U idealnom bismo svijetu u ponedjeljak ujutro išli na posao u studio.“

Šteker: „Kod Skansija smo stigli uplašeni, ali nam je pomogao da se opustimo i riješimo pozitivne treme. Zaista se angažirao oko nas, ispitivao nas je što slušamo, htio nas je razumjeti. Bacili smo se na posao i snimili četiri, pet live takeova. Radna je atmosfera bila opuštena i prijateljska, ni na što nismo bili forsirani niti smo se osjećali uštogljeno. Skansi nam je davao sugestije i direktive. Zajedno smo eksperimentirali na pjesmi. Preslušavši snimljeno, pronašli smo najbolji take koji je zatim poslao na mix i master. Još jednom hvala Skansiju što nas je ugodno ugostio. Praktički smo cijeli dan proveli u studiju zbog čega se skupio još jedan dan bez škole! Iz studija smo izašli raspoloženi pa nam ni kiša nije teško pala.“

Za vrijeme snimanja albuma bendovi su međusobno razmjenjivali dojmove i iskustva iz studija: Slow Cured s Frequencyom, a Šteker sa Željeznim pilulama. Snimivši pjesme Dvije kave s mlijekom i Nudli u wc-u, Slow cured i Šteker uz još osam mladih autorskih bendova čine Supervalov kompilacijski album. Prva u nizu od promocija održat će se 22. svibnja u Grif baru. Slow Cured najavljuje da će na njoj izvesti pjesmu s albuma u akustičnoj verziji, a dečki iz Štekera sve čitatelje pozivaju na peti Superval festival koji će se održati dva tjedna nakon promocije, 7. i 8. lipnja u susjednom Vintage Industrial Baru.

Šteker: „Superval je prekrasna priča koja iz godine u godinu sve više raste, a dolaskom na koncerte vi je širite dalje. Tko zna, možda baš vas Superval inspirira kao što je nas. Vidimo se!“

Fana Durlen